rooswielink.reismee.nl

De overstroming.

Lieve Lezers,

Ik ben weer terug in Singburi. Het oude vertrouwde vrijwilligershuis staat er nog.
Ik heb nog twee geweldige dagen gehad op het eiland. Een dag hadden we wat bewolking en de andere dag was de hemel straal blauw. Het was genieten de laatste twee dagen daar. De laatste dag hebben we zelfs een french manicure genomen. Wantvrouwen zullen we blijven wat voor een reis je ook maakt. Vanochtend vroeg hebben we afscheid moeten nemen van mijn lieve maatje Mirjam en onze oudere Belg Lisa. En ja dat hoord er nou ook eenmaal bij. Ik zal Mirjam wel missen hier ze was mijn maatje waar ik alles mee deelde. Maar zo komen er dit weekend ook weer nieuwe mensen dus wederom een reden om een nieuw maatje te vinden.

De reis duurde al met al erg lang. We begonnen de reis om 8 uur 's ochtends en waren pas om half 5 's middags bij ons huis aangekomen.In Thailandkennen ze namelijk geen haast.Tij dens de heen reis hadden wij al last van de overstromingen hier in Singburi. Zo moetsen wij keren omdat 1 weg overgelopen was. Maar de andere bleek niet veel beter te zijn. We probeerde ondanks het water en de stroming er toch door te komen. We reden heel rustig en bij het punt van de stroming werden we voor een deel weg gewuwd. Het was erg spannend allemaal want hoe in godsnaam kwamen wij aande overkant? We reden een stukje terug en de chauffeur probeerde het nog 1 keer. Dit keer ging het goed en kwamen wij heel huids aan aan de overkant.

Maar zoals wij op het nieuws al hoorde in Kho Samet was de teostand in Singburi niet veel beter geworden. Zodra we in de buurt kwamen van Singburi waren de ogn geopend en waren we alle drie alert op wat er komen zou gaan. En daar reden we dan op een weg met veel zelf gemaakte huisjes aan de kant. Water was nog overal te zien bepaalde wegen waren angstig om door te komen. Zo zagen we zelfs het rode kruis de politie en het leger dat werd ingezet bij de overstroming. Je zag dat ze onderdak gaven en veel eten bij zich hadden voor de lokale bevolking. Het was triest om te zien.

En daar zit je dan met je goede gedrag in een taxi op weg naar huis. Dan denk je bij je zelf waar maak ik me in godsnaam druk om in Nederland. En waar huil ik soms om. In Nederland gaat het helemaal nergens over. Want als je dit ziet besef je pas eigenlijk hoe goed wij het hebben in Nederland. Hoe goed alles geregeld is en hoe wij leven daar. Ik maak me soms druk om de kleinste dingen en er kan dan geen lach van af bij mij. Maar hier hoe de mensen zelf huisjes bouwen langs de kant nog voor eten kunnen zorgen met stroomend regen het is niet normaal. Want op hun gezichten zul je een lach blijven zien.. Je ziet zelfs vrolijke spelende kinderen in het vieze water zwemmen.Ja dan besef je dat we het mooien goed hebben in Nederland.

Toen ik in de auto zat wou ik het liefst wat voor de mensen doen en helpen bij het rode kruis. Maar daar ben ik hier niet voor. Ik ben daarom ook erg blij dat ik als nog een steentje kan bijdragen bij het weeshuis.

Deze week begint het echte werk. Ook wij hebben in het weeshuis last van de overstroming dus moet er een oplossing worden gezocht voor die vrijwilligers. Waarschijnlijk zullen wij ook les moeten gaan geven in engels. We zullen het zien.

Koh Samet

Goedemiddag lieve lezers,

Een woord dat ik kan zeggen en dat is Genieten!
Genieten van het leven hier op KoH Samet.
Genieten van de kleinde dingetjes maar die voor mij heel mooi zijn.
Genieten van een hele andere wereld. Elke dag sta ik met een lach op me gezicht op en ga ik met een lach op me gezicht naar bed. Zo goed voel ik me hier!

Maandag middag zijn we aangekomen op Koh Samet. De mensen van het hotel lieten onze kamers zien. Na ons te hebben omgekleed en gedoucht te hebben zijn we wat gaan eten hier. Na het eten hebben we door Koh Samet gelopen. Het is niet heel groot hier waar wij zitten maar wel geingig. Na de winkeltjes te hebben bekeken zijn we voor een strand wandeling gegaan. Het was heerlijk. En zoals ik al zei genieten! Zelfs zo genieten dat ik met kleren en al de zee in dook! Ik kon het niet laten. Je leeft ook mij een keer! De zee is zo warm hier ik kan er uren in blijven liggen dobberen. Dinsdag zijn we de hele dag op het strand geweest, Ik heb in een ruk me boek uitgelezen heerlijk was dat. Maar ook heb ik een aardig rood bruin kleurtje op gedaan. Na te hebben geluierd en omgkleed te zijn zijn we lekker wezen eten in een restaurant hier in de buurt. Na het eten begon het hier wat te stormen. En alle lichten vlogen uit, Best spannend ahha!. Na heerlijk vroeg op bed te zijn gegaan was ik de volgende dag klaar wakker. Vandaag hadden we dan ook vroeg een boot rit rond het eiland. We zijn wezen snorkellen en vissen.Om 16:00 waren we dan eindelijk weer aan wal. De boottocht duurde wat mij betreft veel te lang!Morgen en vrijdag genieten we nog van het strand en zaterdag gaan we weer terug naar Singburi. De week vliegt hier voorbij.

Lieve lezers in het weekend zal er weer een berichtje komen met meer foto's!

Liefs mij.

Hangover 3/ Bangkok

Lieve Lezers,

Leuk om al jullie reactie weer te lezen en dat jullie uit kijken naar mijn volgende verhaal. Nou hier komt ie en het is een groot avontuur geweest. Ze zeggen hier dat het wel de Hangover 3 lijkt!

Vrijdag middag nadat we bij de monkey tempel zijn geweest (waar we trouwens niet in zijn geweest vanwege iedereen bang was om Rabische te krijgen) zijn we naar Bangkok gegaan. We hadden eerst al problemen met de taxi omdat iemand 500 bath gaf en geen wisselgeld terug kreeg. Ja daar zijn de Thaise mensen er goed in. Vervolgens na een reis van 2 uur dan eindelijk aangekomen in Bangkok. We hadden er allemaal erg veel zinnen en konden niet wachten om uit te gaan.Onze jongens wisten een hotel waar we goedkoop konden overnachten. De kamer leek wel een gevangenis! Maar goed slapen deden we toch niet veel. Eenmaal omgekleed en wel zijn we Koasarn Road op gegaan. Daar kwamen we ook onze andere nederlandse vrienden tegen. We besloten wat te drinken en gezellig te kletsen. Het was bijzonder om daar te zitten. Overal waar je keek stonden nog gewoon markten en ik weet niet hoeveel mensen wel niet aan mijn tafel kwamen om dingen te verkopen. Het was niet normaal. Na een paar drankjes te hebben genuttigd besloten we de Pub optezoeken. Het was een geweldig gezicht toen je eenmaal de pub binnne liep. Het was een grote discohtheek met een grote zit hoek. Het uitgaansleven is daar zoveel anders dan in Nederland. Je zag genoeg ladyboys en goenoeg vieze mannetjes rond lopen. We gingen met ze alle helemaal los!! Maar omdat je wel met een aardige grote groep bent raak je gemakkelijk mensen kwijt. En dat gebeurde nauuurlijk ook. Maar ook ontmoette je daar weer nieuwe reizigers wat ook erg leuk was! Na wat gedanst te hebben wou ik wel wat andere tents zien. We besloten naar een soort jazz tent te gaan. Het was er erg druk. Maar ze hadden goede muziek. Na een tijdje te hebben gedanst kwam de ellende dan. Onze Sam uit London had 1000bath betaald voor een pakje sigaretten en ja ook hij kreeg geen geld terug het enige wat hij terug kreeg was een stoot. Hij kwam over de rooie helemaal naar ons toe en was van plan te gaan vechten. We hebben hem rustiger gekregen en zijn naar buiten gegaan. Mijn avond kon niet meer stuk ehmmm nee dit was nog maar het begin. Ik was moe en wou naar huis alleen kon dat moeilijk aangezien ik d weg al niet meer wist. We besloten om naar een Pinkpop show te gaan. Want ja ze zeggen als je in Thailand bent moet je daar heen. Ik wist niet zo heel goed wat ik kon verwachten. Een maal daar aangekomen keek ik de ogen uit me kop. Het was eerst wel grappig om te zien wat voor dansen ze deden enzo. Maar daarna was het niet meer leuk. Onze Zweedse vriendin ik noem haar ook wel het wandelende fonds vond het niet kunnen dat er zo'n jong meisje op het podium half naakt stond te dansen. Ze besloot haar te kopen voor 3000 bath. De meningen waar erg verschillend want help je nou het meisje of de pooier?? Het meisje was haar idegeval erg dankbaar want ze moest veel huilen. Dit gaf zo'n indruk op mij waar van ik dacht waar in godsnaam ben ik beland! Eenmaal buiten aangekomen heeft onze zweed het meisje naar huis gestuurd en gezegd dat ze de volgende dag met ons mee naar de weekendmarket moest als gids. We reden terug in de tuk tuk en ik had zo ongeloof van wat er die avond was gebeurd. En toen zag ik pas ook hoeveel mensen er daar wel niet op straat slapen of vragen of je dingen wil kopen van ze. Ikkreeg toen mijn cultuurshock.Het was nier normaal.Eenmaal in bed aangekomen was ik kapot. De volgende ochtend moesten we er vroeg uit om wat van Bangkok te kunnen zien. En mevrouw wou natuurlijk shoppen. Maar onze vriendin zou ook komen. Na meer dan een uur te hebben gewacht heb ik gezegd ik ga hier niet mijn tijd verdoen en ga nu gewoon weg. Dus ik met mijn nederlandse vriend op pad naar de weekendmarket. Maar ja ineens kwam onze zweedse vriendin ook want ze dacht ik wacht ook niet meer langer op haar. Eenmaal op de markt aangekomen kon ik alle gebeurtenissen even van me afkopen. Het was een zeer grote markt met veel leuke dingen. Na de markt te hebben bezocht besloot onze zweedse vriendin naar huis te gaan ik dacht gelukkig want van haar word je niet altijd even vrolijk. Ik en mijn nederlandse vriend besloten om naar de hoogste toren van Bangkok te gaan. Het was een prachtig uitzicht! Bangkok is niet normaal groot en heeft mooie gedeeltes en mindere arme gedeeltes.Nahet gebouw te hebben bezocht zijnwe nog wat winkels ingegaan en zijn vervolgens terug gegaan naar de groep. We zijn 's avonds met zen allen wat gaan eten. Ook met een nieuwe nederlands meid erbij. Een reisgenoot had haar al eerder leren kennen en kwam hij weer tegen in ons hotel. Ik kon het goed met haar vinden en had een veel betere avond dan de dag ervoor. We zijn naar een jazz tent gegaan en hebben leuke liedjes mee gezongen. Na wat drankjes te hebben genuttigd besloten we weer de pub op tezoeken. Eenmaal bij de pub aangekomen bevond zich daar en hevige veschtpartij met stroom stoten aan toe. Het was niet normaal. Maar dat liet mijn avond niet verpesten. We hadden het erg naar ons zin in de pub ook al was ik alleen over gebleven met mijn nieuwe nederlandse vriendin. Want de rest liep overal rond. We hebben op gevemoment even wat rust gepakt en zijn mensen wezen kijken. Het is dan echt raar om tez ien wat er allemaal in zo Pub gebeurd. Erwas een Australische man en die gafzijnvrijgezellen feest in Bangkok en ik hadal even met hem een praatje gemaakt er over. Maarevenlater zag ik hem zoenen met een vrouw! Ik dacht watgebeurd me hier! Hij ging over een maand trouwen. Maar ja als hij daar nou geluk van wordt! Na een gezellige avond te hebben gehad besloten we weer terug te gaan naar ons hotel. Daar hebben we nog wat staan kletsen. De volgende morgen stonden wevroeg op we aten met zen allen ontbijt. Het was heerlijk ik kon eindelijk vlees en kaas eten! Geen rijst of noedels! Na te hebben ontbeten besloten we de taxi terug te pakkennaar het busstation en van af daar naar huis te gaan.Het was een weekend onnooit te vergeten. We hebben meerbeleefd dan welk ander die hier zit. Morgen gaan we naar het strand. Het is ene lange reis maar ik kijk er zeker naaruit!

Lieve lezers ik ga kijken of ik wat foto's kan plaatsen aangezien de camera wat raar doet weet ik niet zeker of het lukt. Maar ik zeg jullie tot de volgende keer!

Sawasdee Kha!

Lieve Lezers,

Ik zit hier nu een paar dagen in het vrijwilligers huis en heb het erg naar mijn zin. De engels taal gaat nog niet heel soepel maar ik doe mijn best. In tussen hebben wij tempels bezocht,thais gekookt en een thaise dans geleerd. De tempels zijn mooi en groot maar soms veel het zelfde. We zeggen hier in Thailand same same but different.Ook hebben wij gisteren de floating markte bezocht. Nou ja zo ver het een floating market was. Want je kon wel een tocht in een boot doen maar je dan van af de boot geen dingen kopen. Dus hebben wij daar rond gelopen. Ook waren daar Olifanten maar die werden daar zo mishandeld dat het gewoon zielig is om op te rijden. Met de vrijwilligers is het hier ook erg gezellig, We zijn inmiddels ook naar het Lokale zwembad geweest wat erg lekker was. Het water was alleen niet erg afkoelend. Het weer is hier erg lekker maar ook benauwd warm. Overdag hebben we zon wat bewolking en in de avonden regen en soms onweer. Maar bruin worden zal ik. Vandaag bezoeken we de school waar kinderen opzitten en daarna is het weer even tijd om naar het zwembad tegaan. Heerlijk want het weer is vandaag beter dan gister. We eten hier veel rijst en groenten en fruit soms veel van het zelfde. Wat ik wel lastig vind want ik vind 3 dagen macaroni al zwaar. Gelukkig hebben we gister van een Nederlander een stuk worst gehad. Dan is het echt om te smullen!!Het weekend ga ik Bangkok in met vrienden we gaan naar een markt om te shoppen en natuurlijk uit! En volgende week ga ik heel wat anders doen dan gepland. Ik ga namelijk naar de eilanden!! Ja en daar ben ik erg blij mij. Het wordt een Beachweek. Zon zee en strand en even uit rusten van alles. Ik ga daar heen met een nederlander en nog twee belgen en waarschijnlijk ook nog een Zweed. Dus veel nederlands!!:P De verandering is omdat de weeshuizen hier zijn overstroomd en ik ook wat meer rust wou. De jungle tocht gaat niet meer door vanwege het regen seizoen.

Lieve lezers ik wens jullie een goede dag toe mijne zit er al voor de helft op!

De eerste indruk!

Lieve Lezers,

Ik ben veilig aangekomen in Bangkok!! Ik heb bij de paspoort controle erg lang in de rij moeten staan maar ik kwam er door! Na dat ik door de douane ben gewandeld werd ik opgewacht door de organisatie. Eenmaal bij een mede reiziger aangekomen bleek hij een nederlander te zijn! Mijn dag kon niet meer stuk! We hebben nog even moeten wachten op het vliegveld voor de andere vrijwilligers. De een kwam uit Belgie een uit Israel en een uit Noorwegen. Eenmaal aangekomen bij het vrijwilligers terrein werden wij erg open ontvangen. We zijn wat gaan drinken met de mede vrijwilligers en hadden daarna besloten om nog opstap te gaan in de dichts bij zijnde discotheek! Het was een geweldige avond uit geweest. Met jawel veel ladyboys! Vandaag moesten we er al vroeg uit, We hebben een dorpje hier in de buurt bezocht en hebben nog wat tempels bezocht. In de avond kregen wij een voorstelling te zien van de kinderen van de van de lokale basisschool.Er g mooi om te zien. Zelfs ik kreeg van een jong meisje Thaise dans les.De aankomende dagen gaan we nog tempels bezoeken en de plaats Singburi in. Ook ga ik Thais leren koken en spreken. Het weekend gaan we waarschijnlijk Bangkok bezoeken en op naar de disco's! Ik vermaak me hier prima alleen de engelse taal is nog wat moeilijk. Maar gelukkig heb ik hier genoeg nederlanders om mij heen. Misschien ga ik mijn programma nog veranderen en ga ik een trek toch doen door de Jungle. Maar dat moet nog overlegd worden met de hoofdsponser. Ik weet niet of ik foto's er op kan zetten maar ik ga mij best voor jullie doen!

Ik ga nog even wat drinken met de mede vrijwilligers en daarna mijn bedje opzoeken.

Lieve lezers tot de volgende keer!

The Holiday

Lieve Lezers,

The Holiday is een film waarbij twee vrouwen ruilen van huis en landen een heel ander leven te gemoet gaan. Nu ruil ik niet van huis maar welvan land. De vrouwenvonden het eerst moeilijk om in een andere omgeving te zijn en wouden in het begin het liefst weer terug naar huis. Maar door de gebeurtenissen die hen overkwamen bleven ze en hadden ze daar de tijd van hun leven.Het is een mooi verhaal en hopleijk begint en eindigd mijn verhaal ook zo.

De laatste dagen heb ik veel afscheid genomen van mijn lieve vrienden. Ik heb leuke kado's gekregen om mee te nemen. Ze zullen mij allemaal geluk brengen. De tas is bijna ingepakt alleen morgen de laatste spullen nog. De zenuwen zijn er nog niet echt maar zullen morgen zeker komen. Na dat ik door de douane ben gelopen zal ik het zelf moeten doen. Ik vlieg om half 9 's avonds van Schiphol naar Bangkok. Als ik daar ben aangekomen zullen mensen van de organistaie mij staan op te wachten.Ze brengen mij naar de bus en met diebus zal ik naar Singburi worden gebracht. Het zal vast allemaal goed komen.

Als ik daar ben heb ik geen idee hoe vaak ik het internet cafe een bezoekje kan brengen.
Ik zal mijn best doen om wel af en toe een blog te kunnen schrijven en foto's te kunnen plaatsen. Ik wens jullie de komende tijd veel lees plezier!

Liefs Roos.

Angst is mar veur eben, spiet is veur altied.

Lieve Lezers,

Een drenths nummer dat mijn vader aan mij liet horen toen we op weg gingen naar mijn oma in Vaassen was het nummer: Angst is mar veur eben, spiet is veur altied van DaniΓ«l Lohues. Nu ben ik niet een echte grunninger maaral helemaal geenechte drenthen voorstander van grunningse/ drenthseliederen maar dit lied inspireerde mij wel.
De titel zegt het al angst heb je maar even en spijt is voor altijd. Spijt van je daden in het levenzullen altijd bij je blijven angstzul je kunnen weg nemen.
In Thailand zal ik zeker heftige dingen mee maken en een hoop angst momenten hebben maar ik zal niet een vlucht eerder terug nemen naar dit koude kikkerlandje. Spijt zul je dan krijgen... Deze ervaring/kanslaatik nietlopen.Bij angst momenten zal ik aan dit lied denken. Het geeft mij motivatieom door te gaan en niet bij de pakken neer te gaan zitten.

Nog een week en dan ben ik weg! De zenuwen beginnen zolangzamerhand te komen. De spullen moeten worden ingepakt en afscheid zal er genomen worden. Een maand helemaal alleen in het buitenland. Een nieuwe stap zet ik mijn leven.Deze stap zal ik voor het eerst zetten op de grond van het vliegveld in Bangkok. Een stap waar ik geen spijtvan ga krijgen. Een stap naar een hele andere wereld, een stap naar een ander leven.

Welkom op mijn Reislog!

Over twee weken is het dan zo ver. De reis begint dan echt. Een reis waar ik veel ga leren, waar ik veel indrukken op doe,een ontwikkeling voor mezelf, een reis helemaal alleen. Afgelopen week heb ik de inentingen gehaald. Ik ben nu bezig met kleren die ik mee neem en dat is niet zo makkelijk. Ik ben 4 week weg maar kan niet voor elke dag schone kleren mee nemen. Ik zal daar ook zelf de handwas moeten verrichten. Het zal een hele andere wereld voor mij zijn. Ik hoop dat de reis goed verloopt en dat ik geen problemen tegen kom onderweg. Ik ben erg benieuwd naar mijn mede collega's en de kinderen die ik daar zal gaan ontmoeten. 'Een glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft' En daar hoop ik voor te zorgen. Door de weeks zal ik veel moeten werken en met de kinderen bezig zijn en in het weekends hoop ik te kunnen reizen en aan activiteiten mee te kunnen doen.

Nog twee weken te gaan!! Voor dat ik vertrek zal ik nog een korte blog voor jullie lezers schrijven.
Tijdens mijn verblijf zal ik af en toe het internet cafe opzoeken om een blog te kunnen plaatsen. Ik hoop dat jullie veel lees plezier hebben en mij blijven volgen.